EV PÕHISEADUS
XIII peatükk KOHUS
XIII peatükk KOHUS
§ 146. Õigust mõistab ainult kohus. Kohus on oma tegevuses sõltumatu ja mõistab õigust kooskõlas põhiseaduse ja seadustega.
§ 147. Kohtunikud nimetatakse ametisse eluaegsetena. Kohtunike ametist vabastamise alused ja korra sätestab seadus.
Kohtunikud ei tohi peale seaduses ettenähtud juhtude olla üheski muus valitavas ega nimetatavas ametis.
§ 148. Kohtusüsteem koosneb:
1) maa- ja linnakohtutest ning halduskohtutest;
2) ringkonnakohtutest;
3) Riigikohtust.
1) maa- ja linnakohtutest ning halduskohtutest;
2) ringkonnakohtutest;
3) Riigikohtust.
Ringkonnakohtud on teise astme kohtud ning nad vaatavad apellatsiooni korras läbi esimese astme kohtu lahendeid.
Riigikohus
on riigi kõrgeim kohus, kes vaatab kohtulahendeid läbi kassatsiooni
korras. Riigikohus on ühtlasi põhiseadusliku järelevalve kohus.
§ 151. Esinduse, kaitse, riikliku süüdistuse ja seaduslikkuse järelevalve korralduse kohtumenetluses sätestab seadus.
§ 152. Kohus jätab kohtuasja lahendamisel kohaldamata mis tahes seaduse või muu õigusakti, kui see on vastuolus põhiseadusega.
Riigikohus tunnistab kehtetuks mis tahes seaduse või muu õigusakti, kui see on vastuolus põhiseaduse sätte ja mõttega.
EV PÕHISEADUS
VI peatükk VABARIIGI VALITSUS
VI peatükk VABARIIGI VALITSUS
§ 87. Vabariigi Valitsus:
1) viib ellu riigi sise- ja välispoliitikat;
2) suunab ja koordineerib valitsusasutuste tegevust;
3) korraldab seaduste, Riigikogu otsuste ja Vabariigi Presidendi aktide täitmist;
4) esitab Riigikogule seaduseelnõusid ning ratifitseerimiseks ja denonsseerimiseks välislepinguid;
5) koostab riigieelarve eelnõu ja esitab selle Riigikogule, korraldab riigieelarve täitmist ning esitab Riigikogule riigieelarve täitmise aruande;
6) annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi ja korraldusi;
7) korraldab suhtlemist teiste riikidega;
8) kuulutab loodusõnnetuse ja katastroofi korral või nakkushaiguse leviku tõkestamiseks välja eriolukorra riigis või selle osas;
9) täidab muid ülesandeid, mis põhiseaduse ja seadustega on antud Vabariigi Valitsuse otsustada.
1) viib ellu riigi sise- ja välispoliitikat;
2) suunab ja koordineerib valitsusasutuste tegevust;
3) korraldab seaduste, Riigikogu otsuste ja Vabariigi Presidendi aktide täitmist;
4) esitab Riigikogule seaduseelnõusid ning ratifitseerimiseks ja denonsseerimiseks välislepinguid;
5) koostab riigieelarve eelnõu ja esitab selle Riigikogule, korraldab riigieelarve täitmist ning esitab Riigikogule riigieelarve täitmise aruande;
6) annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi ja korraldusi;
7) korraldab suhtlemist teiste riikidega;
8) kuulutab loodusõnnetuse ja katastroofi korral või nakkushaiguse leviku tõkestamiseks välja eriolukorra riigis või selle osas;
9) täidab muid ülesandeid, mis põhiseaduse ja seadustega on antud Vabariigi Valitsuse otsustada.
§ 89. Vabariigi
President määrab neljateistkümne päeva jooksul Vabariigi Valitsuse
tagasiastumisest peaministrikandidaadi, kellele teeb ülesandeks uue
valitsuse moodustamise.
Peaministrikandidaat
esitab neljateistkümne päeva jooksul, arvates valitsuse moodustamise
ülesande saamisest, Riigikogule ettekande tulevase valitsuse
moodustamise aluste kohta, mille järel Riigikogu otsustab
läbirääkimisteta avalikul hääletusel peaministrikandidaadile volituste
andmise valitsuse moodustamiseks.
Riigikogult
valitsuse moodustamiseks volitused saanud peaministrikandidaat esitab
seitsme päeva jooksul valitsuse koosseisu Vabariigi Presidendile, kes
nimetab kolme päeva jooksul valitsuse ametisse.
Kui
Vabariigi Presidendi määratud peaministrikandidaat ei saa Riigikogu
poolthäälte enamust või ei suuda valitsust moodustada või loobub selle
moodustamisest, on Vabariigi Presidendil õigus seitsme päeva jooksul
esitada teine peaministrikandidaat.
Kui
Vabariigi President ei esita seitsme päeva jooksul teist
peaministrikandidaati või loobub selle esitamisest või kui teine
kandidaat käesoleva paragrahvi lõigete kaks ja kolm tingimustel ja
tähtaegadel ei saa Riigikogult volitusi või ei suuda valitsust
moodustada või loobub selle moodustamisest, läheb peaministrikandidaadi
ülesseadmise õigus üle Riigikogule.
Riigikogu
seab üles peaministrikandidaadi, kes esitab valitsuse koosseisu
Vabariigi Presidendile. Kui neljateistkümne päeva jooksul, arvates
peaministrikandidaadi ülesseadmise õiguse üleminekust Riigikogule, on
valitsuse koosseis Vabariigi Presidendile esitamata, kuulutab Vabariigi
President välja Riigikogu erakorralised valimised.
§ 90. Muudatusi ametisse nimetatud Vabariigi Valitsuse koosseisus teeb Vabariigi President peaministri ettepanekul.
§ 92. Vabariigi Valitsus astub tagasi:
1) Riigikogu uue koosseisu kokkuastumisel;
2) peaministri tagasiastumise või surma korral;
3) kui Riigikogu avaldab Vabariigi Valitsusele või peaministrile umbusaldust.
1) Riigikogu uue koosseisu kokkuastumisel;
2) peaministri tagasiastumise või surma korral;
3) kui Riigikogu avaldab Vabariigi Valitsusele või peaministrile umbusaldust.
Peaminister nimetab kaks ministrit, kellel on õigus asendada peaministrit tema äraolekul. Asendamise korra määrab peaminister.
Minister
juhib ministeeriumi, korraldab ministeeriumi valitsemisalasse kuuluvaid
küsimusi, annab seaduse alusel ja täitmiseks määrusi ja käskkirju ning
täidab muid ülesandeid, mis talle on pandud seadusega sätestatud alustel
ja korras.
Kui
minister ei saa haiguse või muude takistuste tõttu ajutiselt oma
ülesandeid täita, paneb peaminister tema ülesanded selleks ajaks mõnele
teisele ministrile.
Vabariigi President võib peaministri ettepanekul nimetada ametisse ministreid, kes ei juhi ministeeriumi.
Riigisekretäril on riigikantselei juhina samad õigused, mis on seadusega antud ministrile ministeeriumi juhtimisel.
Valitsuse määrused kehtivad, kui nad kannavad peaministri, asjaomase ministri ja riigisekretäri allkirja.
§ 97. Riigikogu
võib avaldada Vabariigi Valitsusele, peaministrile või ministrile
umbusaldust otsusega, mille poolt hääletab Riigikogu koosseisu enamus.
Umbusalduse avaldamise võib algatada vähemalt viiendik Riigikogu koosseisust kirjaliku nõude esitamisega Riigikogu istungil.
Umbusalduse
avaldamine võib tulla otsustamisele kõige varem ülejärgmisel päeval
pärast selle algatamist, kui valitsus ei nõua kiiremat otsustamist.
Valitsusele
või peaministrile umbusalduse avaldamise korral võib Vabariigi
President kolme päeva jooksul valitsuse ettepanekul välja kuulutada
Riigikogu erakorralised valimised.
Ministrile
umbusalduse avaldamise korral teatab Riigikogu esimees sellest
Vabariigi Presidendile, kes vabastab ministri ametist.
Umbusalduse avaldamist võib samal alusel uuesti algatada kõige varem kolme kuu möödumisel eelmisest umbusaldushääletamisest.
§ 98. Vabariigi Valitsus võib siduda tema poolt Riigikogule esitatud eelnõu vastuvõtmise usaldusküsimusega.
Hääletamine
ei saa toimuda varem kui ülejärgmisel päeval pärast eelnõu sidumist
usaldusküsimusega. Kui Riigikogu ei võta eelnõu vastu, astub valitsus
tagasi.
§ 99. Vabariigi Valitsuse liikmed ei tohi olla üheski muus riigiametis ega kuuluda tulundusettevõtte juhatusse või nõukogusse.
§ 100. Vabariigi Valitsuse liikmed võivad sõnaõigusega osaleda Riigikogu ja tema komisjonide istungitel.
§ 101. Vabariigi
Valitsuse liiget saab kriminaalvastutusele võtta ainult õiguskantsleri
ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.
EV PÕHISEADUS
V peatükk VABARIIGI PRESIDENT
V peatükk VABARIIGI PRESIDENT
§ 78. Vabariigi President:
1) esindab Eesti Vabariiki rahvusvahelises suhtlemises;
2) nimetab ja kutsub tagasi Vabariigi Valitsuse ettepanekul Eesti Vabariigi diplomaatilised esindajad ning võtab vastu Eestisse akrediteeritud diplomaatiliste esindajate volikirjad;
3) kuulutab välja Riigikogu korralised valimised ja vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 97, 105 ja 119 Riigikogu erakorralised valimised;
4) kutsub kokku Riigikogu uue koosseisu vastavalt põhiseaduse §-le 66 ja avab selle esimese istungi;
5) teeb Riigikogu esimehele ettepaneku Riigikogu erakorralise istungjärgu kokkukutsumiseks vastavalt põhiseaduse §-le 68;
6) kuulutab välja seadused vastavalt põhiseaduse §-dele 105 ja 107 ning kirjutab alla ratifitseerimiskirjadele;
7) annab seadlusi vastavalt põhiseaduse §-dele 109 ja 110;
8) algatab põhiseaduse muutmist;
9) määrab peaministrikandidaadi vastavalt põhiseaduse §-le 89;
10) nimetab ametisse ja vabastab ametist valitsuse liikmed vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 90 ja 92;
11) teeb Riigikogule ettepaneku Riigikohtu esimehe, Eesti Panga nõukogu esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri ning kaitseväe juhataja või ülemjuhataja ametissenimetamiseks;
12) nimetab Eesti Panga nõukogu ettepanekul ametisse Eesti Panga presidendi;
13) nimetab Riigikohtu ettepanekul kohtunikud;
14) nimetab ja vabastab ametist Vabariigi Valitsuse ja kaitseväe juhataja ettepanekul kaitseväe juhtkonna;
15) annab riiklikke autasusid, sõjaväelisi ja diplomaatilisi auastmeid;
16) on Eesti riigikaitse kõrgeim juht;
17) teeb Riigikogule ettepanekud sõjaseisukorra, mobilisatsiooni ja demobilisatsiooni ning vastavalt põhiseaduse §-le 129 erakorralise seisukorra väljakuulutamiseks;
18) kuulutab Eesti vastu suunatud agressiooni korral välja sõjaseisukorra ja mobilisatsiooni ning nimetab ametisse kaitseväe ülemjuhataja vastavalt põhiseaduse §-le 128;
19) vabastab süüdimõistetuid nende palvel armuandmise korras karistuse kandmisest või kergendab karistust;
20) algatab õiguskantsleri kriminaalvastutusele võtmise vastavalt põhiseaduse §-le 145.
1) esindab Eesti Vabariiki rahvusvahelises suhtlemises;
2) nimetab ja kutsub tagasi Vabariigi Valitsuse ettepanekul Eesti Vabariigi diplomaatilised esindajad ning võtab vastu Eestisse akrediteeritud diplomaatiliste esindajate volikirjad;
3) kuulutab välja Riigikogu korralised valimised ja vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 97, 105 ja 119 Riigikogu erakorralised valimised;
4) kutsub kokku Riigikogu uue koosseisu vastavalt põhiseaduse §-le 66 ja avab selle esimese istungi;
5) teeb Riigikogu esimehele ettepaneku Riigikogu erakorralise istungjärgu kokkukutsumiseks vastavalt põhiseaduse §-le 68;
6) kuulutab välja seadused vastavalt põhiseaduse §-dele 105 ja 107 ning kirjutab alla ratifitseerimiskirjadele;
7) annab seadlusi vastavalt põhiseaduse §-dele 109 ja 110;
8) algatab põhiseaduse muutmist;
9) määrab peaministrikandidaadi vastavalt põhiseaduse §-le 89;
10) nimetab ametisse ja vabastab ametist valitsuse liikmed vastavalt põhiseaduse §-dele 89, 90 ja 92;
11) teeb Riigikogule ettepaneku Riigikohtu esimehe, Eesti Panga nõukogu esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri ning kaitseväe juhataja või ülemjuhataja ametissenimetamiseks;
12) nimetab Eesti Panga nõukogu ettepanekul ametisse Eesti Panga presidendi;
13) nimetab Riigikohtu ettepanekul kohtunikud;
14) nimetab ja vabastab ametist Vabariigi Valitsuse ja kaitseväe juhataja ettepanekul kaitseväe juhtkonna;
15) annab riiklikke autasusid, sõjaväelisi ja diplomaatilisi auastmeid;
16) on Eesti riigikaitse kõrgeim juht;
17) teeb Riigikogule ettepanekud sõjaseisukorra, mobilisatsiooni ja demobilisatsiooni ning vastavalt põhiseaduse §-le 129 erakorralise seisukorra väljakuulutamiseks;
18) kuulutab Eesti vastu suunatud agressiooni korral välja sõjaseisukorra ja mobilisatsiooni ning nimetab ametisse kaitseväe ülemjuhataja vastavalt põhiseaduse §-le 128;
19) vabastab süüdimõistetuid nende palvel armuandmise korras karistuse kandmisest või kergendab karistust;
20) algatab õiguskantsleri kriminaalvastutusele võtmise vastavalt põhiseaduse §-le 145.
§ 79. Vabariigi Presidendi valib Riigikogu või käesoleva paragrahvi neljandas lõikes sätestatud juhul valimiskogu.
Vabariigi Presidendi kandidaadiks võib seada sünnilt Eesti kodaniku, kes on vähemalt nelikümmend aastat vana.
Vabariigi President valitakse salajasel hääletusel. Igal Riigikogu liikmel on üks hääl. Valituks tunnistatakse kandidaat, kelle poolt hääletab Riigikogu koosseisu kahekolmandikuline enamus. Kui ükski kandidaat ei saa nõutavat häälteenamust, siis korraldatakse järgmisel päeval uus hääletusvoor. Enne teist hääletusvooru toimub uus kandidaatide ülesseadmine. Kui teises hääletusvoorus ei saa ükski kandidaat nõutavat häälteenamust, siis korraldatakse kahe teises voorus enim hääli saanud kandidaadi vahel samal päeval kolmas hääletusvoor. Kui Vabariigi Presidenti ei valita ka kolmandas hääletusvoorus, kutsub Riigikogu esimees ühe kuu jooksul Vabariigi Presidendi valimiseks kokku valimiskogu.
Valimiskogu koosneb Riigikogu liikmetest ja kohalike omavalitsuste volikogude esindajatest. Iga kohaliku omavalitsuse volikogu valib valimiskogusse vähemalt ühe esindaja, kes peab olema Eesti kodanik.
Riigikogu esitab valimiskogule presidendikandidaadiks kaks Riigikogus enim hääli saanud kandidaati. Presidendikandidaadi ülesseadmise õigus on ka vähemalt kahekümne ühel valimiskogu liikmel.
Valimiskogu valib Vabariigi Presidendi hääletamisest osavõtnud valimiskogu liikmete häälteenamusega. Kui esimeses voorus ükski kandidaat ei osutu valituks, korraldatakse samal päeval kahe enim hääli saanud kandidaadi vahel teine hääletusvoor.
§ 80. Vabariigi President valitakse ametisse viieks aastaks. Kedagi ei tohi valida Vabariigi Presidendiks rohkem kui kaheks ametiajaks järjestikku.
Vabariigi Presidendi korralised valimised toimuvad varemalt kuuskümmend ja hiljemalt kümme päeva enne Vabariigi Presidendi ametiaja lõppemist.
§ 81. Vabariigi President astub ametisse järgmise ametivande andmisega Eesti rahvale Riigikogu ees: "Astudes Vabariigi Presidendi ametisse, annan mina, (ees- ja perekonnanimi), pühaliku tõotuse kaitsta vankumata Eesti Vabariigi põhiseadust ja seadusi, õiglaselt ja erapooletult kasutada minule antud võimu ning täita ustavalt oma kohuseid kõigi oma võimete ja parima arusaamisega Eesti rahva ja Vabariigi kasuks."
§ 82. Vabariigi Presidendi volitused lõpevad:
1) ametist tagasiastumisega;
2) teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisega;
3) tema surma korral;
4) uue Vabariigi Presidendi ametisseastumisega.
1) ametist tagasiastumisega;
2) teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisega;
3) tema surma korral;
4) uue Vabariigi Presidendi ametisseastumisega.
§ 83. Kui Vabariigi President on Riigikohtu otsusel kestvalt võimetu oma ülesandeid täitma või ei saa ta neid seaduses nimetatud juhtudel ajutiselt täita või on tema volitused enne tähtaega lõppenud, lähevad tema ülesanded ajutiselt üle Riigikogu esimehele.
Ajaks, mil Riigikogu esimees täidab Vabariigi Presidendi ülesandeid, peatuvad tema volitused Riigikogu liikmena.
Riigikogu esimehel Vabariigi Presidendi ülesannetes ei ole õigust Riigikohtu nõusolekuta välja kuulutada Riigikogu erakorralisi valimisi ega keelduda seadusi välja kuulutamast.
Kui Vabariigi President ei saa oma ametikohustusi täita üle kolme kuu järjest või kui tema volitused on enne tähtaega lõppenud, valib Riigikogu neljateistkümne päeva jooksul uue Vabariigi Presidendi vastavalt põhiseaduse §-le 79.
§ 84. Ametisseastumisega lõpevad Vabariigi Presidendi volitused ja ülesanded kõigis valitavates ja nimetatavates ametites ning ta peatab ametisoleku ajaks oma erakondliku kuuluvuse.
EV PÕHISEADUS
IV. peatükk RIIGIKOGU
IV. peatükk RIIGIKOGU
§ 60. Riigikogul
on sada üks liiget. Riigikogu liikmed valitakse vabadel valimistel
proportsionaalsuse põhimõtte alusel. Valimised on üldised, ühetaolised
ja otsesed. Hääletamine on salajane.
Riigikogu
korralised valimised toimuvad märtsikuu esimesel pühapäeval neljandal
aastal, mis järgneb Riigikogu eelmiste valimiste aastale.
Riigikogu
erakorralised valimised toimuvad põhiseaduse §-des 89, 97, 105 ja 119
ettenähtud juhtudel varemalt kakskümmend ja hiljemalt nelikümmend päeva
pärast valimiste väljakuulutamist.
§ 61. Riigikogu
liikmete volitused algavad valimistulemuste väljakuulutamise päevast.
Samast päevast lõpevad Riigikogu eelmise koosseisu liikmete volitused.
Riigikogu
liige annab enne oma kohustuste täitmisele asumist ametivande jääda
ustavaks Eesti Vabariigile ja tema põhiseaduslikule korrale.
§ 62. Riigikogu
liige ei ole seotud mandaadiga ega kanna õiguslikku vastutust
hääletamise ja poliitiliste avalduste eest Riigikogus või selle
organites.
§ 64. Riigikogu
liikme volitused peatuvad tema nimetamisel Vabariigi Valitsuse liikmeks
ja taastuvad tema vabastamisel valitsuse liikme kohustustest.
Riigikogu liikme volitused lõpevad enne tähtaega:
1) tema asumisega mõnda teise riigiametisse;
2) teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisel;
3) tema tagasiastumisega seaduses sätestatud korras;
4) kui Riigikohus on otsustanud, et ta on kestvalt võimetu oma ülesandeid täitma;
5) tema surma korral.
1) tema asumisega mõnda teise riigiametisse;
2) teda süüdi mõistva kohtuotsuse jõustumisel;
3) tema tagasiastumisega seaduses sätestatud korras;
4) kui Riigikohus on otsustanud, et ta on kestvalt võimetu oma ülesandeid täitma;
5) tema surma korral.
Riigikogu
liikme volituste peatumisel või ennetähtaegsel lõppemisel astub
seaduses sätestatud korras tema asemele asendusliige. Asendusliikmel on
kõik Riigikogu liikme õigused ja kohustused.
§ 65. Riigikogu:
1) võtab vastu seadusi ja otsuseid;
2) otsustab rahvahääletuse korraldamise;
3) valib Vabariigi Presidendi vastavalt põhiseaduse §-le 79;
4) ratifitseerib ja denonsseerib välislepinguid vastavalt põhiseaduse §-le 121;
5) annab peaministrikandidaadile volitused Vabariigi Valitsuse moodustamiseks;
6) võtab vastu riigieelarve ja kinnitab selle täitmise aruande;
7) nimetab Vabariigi Presidendi ettepanekul ametisse Riigikohtu esimehe, Eesti Panga nõukogu esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri ja kaitseväe juhataja või ülemjuhataja;
8) nimetab Riigikohtu esimehe ettepanekul ametisse Riigikohtu liikmed;
9) nimetab Eesti Panga nõukogu liikmed;
10) otsustab Vabariigi Valitsuse ettepanekul riigilaenude tegemise ja riigile muude varaliste kohustuste võtmise;
11) esineb avalduste ja deklaratsioonidega ning pöördumistega Eesti rahva, teiste riikide ning rahvusvaheliste organisatsioonide poole;
12) kehtestab riiklikud autasud, sõjaväelised ja diplomaatilised auastmed;
13) otsustab umbusalduse avaldamise Vabariigi Valitsusele, peaministrile või ministrile;
14) kuulutab riigis välja erakorralise seisukorra vastavalt põhiseaduse §-le 129;
15) kuulutab Vabariigi Presidendi ettepanekul välja sõjaseisukorra, mobilisatsiooni ja demobilisatsiooni;
16) lahendab muid riigielu küsimusi, mis ei ole põhiseadusega antud Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse, teiste riigiorganite või kohalike omavalitsuste otsustada.
1) võtab vastu seadusi ja otsuseid;
2) otsustab rahvahääletuse korraldamise;
3) valib Vabariigi Presidendi vastavalt põhiseaduse §-le 79;
4) ratifitseerib ja denonsseerib välislepinguid vastavalt põhiseaduse §-le 121;
5) annab peaministrikandidaadile volitused Vabariigi Valitsuse moodustamiseks;
6) võtab vastu riigieelarve ja kinnitab selle täitmise aruande;
7) nimetab Vabariigi Presidendi ettepanekul ametisse Riigikohtu esimehe, Eesti Panga nõukogu esimehe, riigikontrolöri, õiguskantsleri ja kaitseväe juhataja või ülemjuhataja;
8) nimetab Riigikohtu esimehe ettepanekul ametisse Riigikohtu liikmed;
9) nimetab Eesti Panga nõukogu liikmed;
10) otsustab Vabariigi Valitsuse ettepanekul riigilaenude tegemise ja riigile muude varaliste kohustuste võtmise;
11) esineb avalduste ja deklaratsioonidega ning pöördumistega Eesti rahva, teiste riikide ning rahvusvaheliste organisatsioonide poole;
12) kehtestab riiklikud autasud, sõjaväelised ja diplomaatilised auastmed;
13) otsustab umbusalduse avaldamise Vabariigi Valitsusele, peaministrile või ministrile;
14) kuulutab riigis välja erakorralise seisukorra vastavalt põhiseaduse §-le 129;
15) kuulutab Vabariigi Presidendi ettepanekul välja sõjaseisukorra, mobilisatsiooni ja demobilisatsiooni;
16) lahendab muid riigielu küsimusi, mis ei ole põhiseadusega antud Vabariigi Presidendi, Vabariigi Valitsuse, teiste riigiorganite või kohalike omavalitsuste otsustada.
§ 66. Riigikogu
uue koosseisu esimene istung toimub kümne päeva jooksul arvates
Riigikogu valimise tulemuste väljakuulutamisest. Esimeseks istungiks
kutsub Riigikogu kokku Vabariigi President.
§ 67. Riigikogu
korralised istungjärgud toimuvad jaanuarikuu teisest esmaspäevast
juunikuu kolmanda neljapäevani ning septembrikuu teisest esmaspäevast
detsembrikuu kolmanda neljapäevani.
§ 68. Riigikogu
erakorralised istungjärgud kutsub kokku Riigikogu esimees Vabariigi
Presidendi, Vabariigi Valitsuse või vähemalt viiendiku Riigikogu
koosseisu ettepanekul.
§ 69. Riigikogu
valib oma liikmete hulgast Riigikogu esimehe ja kaks aseesimeest, kes
korraldavad Riigikogu tööd vastavalt Riigikogu kodukorra seadusele ja
Riigikogu töökorra seadusele.
§ 70. Riigikogu
otsustusvõimelisuse sätestab Riigikogu kodukorra seadus. Erakorralisel
istungjärgul on Riigikogu otsustusvõimeline, kui kohal on üle poole
Riigikogu koosseisust.
§ 72. Riigikogu istungid on avalikud, kui Riigikogu ei otsusta kahekolmandikulise häälteenamusega teisiti.
Hääletamine
Riigikogus on avalik. Salajast hääletamist korraldatakse põhiseaduses
või Riigikogu kodukorra seaduses ettenähtud juhtudel ainult ametiisikute
valimisel või nimetamisel.
§ 74. Riigikogu
liikmel on õigus pöörduda arupärimisega Vabariigi Valitsuse ja tema
liikmete, Eesti Panga nõukogu esimehe, Eesti Panga presidendi,
riigikontrolöri, õiguskantsleri ja kaitseväe juhataja või ülemjuhataja
poole.
§ 75. Riigikogu liikme tasu ning piirangud muu töötulu saamisel sätestab seadus, mida tohib muuta Riigikogu järgmise koosseisu kohta.
§ 76. Riigikogu liige on puutumatu. Teda saab kriminaalvastutusele võtta ainult õiguskantsleri ettepanekul Riigikogu koosseisu enamuse nõusolekul.
Tee vihikusse tabel ja määra
riigivorm X-ga ning kirjuta iga riigi juurde ka riigipea ametinimetus.
Riik
|
Riigi vorm
|
Riigipea ametinimetus
|
||
Vabariik
|
Absoluutne monarhia
|
Konstitutsiooniline
monarhia
|
||
Eesti
|
||||
Läti
|
||||
Leedu
|
||||
Venemaa
|
||||
Soome
|
||||
Rootsi
|
||||
Suurbritannia
|
||||
USA
|
||||
Jaapan
|
||||
Saudi Araabia
|
||||
Kuveit
|
||||
Omaan
|
KODUNE ÜLESANNE :
Kirjuta Eesti Vabariigi põhiseaduse II peatükist vihikusse need inimõigused, millega Sa igapäevaelus kokku puutud.
LAPSE ÕIGUSED JA KOHUSTUSED (Õiguskantsleri koduleht)
Kirjuta Eesti Vabariigi põhiseaduse II peatükist vihikusse need inimõigused, millega Sa igapäevaelus kokku puutud.
LAPSE ÕIGUSED JA KOHUSTUSED (Õiguskantsleri koduleht)
Loe SIIN
EESTI VABARIIGI LASTEKAITSE SEADUS
Kuidas toimib pangandus?
Vaata SIIN
Tund arvutiklassis.
Koosta www.popplet.com mõistekaart Eesti tuntumate pankade deebetkaartide kohta, mida pangad pakuvad noortele.
Abiks on Sul lühikonspekt.
Lisa pilte pangalogodest ja deebetkaartidest.
Pangakaardid
Loe SIIN
Sinu rahamaailma nõuandja
Loe SIIN
Vaata SIIN
Tund arvutiklassis.
Koosta www.popplet.com mõistekaart Eesti tuntumate pankade deebetkaartide kohta, mida pangad pakuvad noortele.
Abiks on Sul lühikonspekt.
Lisa pilte pangalogodest ja deebetkaartidest.
Pangakaardid
Loe SIIN
Sinu rahamaailma nõuandja
Loe SIIN
TUNNITÖÖ:
Õpik lk. 34-36. Loe ja tee loetu kohta vihikusse konspekt. Abiks on järgnevad küsimused.
1. Mis on eelarve?
2. Kuidas kujuneb eelarve tulu ehk sissetulek?
3. Millised on põhilised eelarve kuluallikad (väljaminekud)?
4. Miks koostatakse eelarvet?
5. Mis on deebetkäive?
6. Mis on kreeditkäive?
7. Millal on vajalik hakata raha säästma?
8. Miks on targem hoida raha pangas?
9. Mis on aktsia ehk osak? Kuidas nimetatakse aktsiomanikku?
10.Millest sõltub aktsia rahaline väärtus?
11.Kuidas on pensionifondid seotud aktsiatega?
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar